Direct naar Ticketshop

Dwaler praktische informatie

Ga naar Dwaler startpagina
Ga naar Dwaler laatste nieuws
Ga naar Dwaler spelwereld
Ga naar Dwaler foto's

Als je van plan bent mee te doen aan één van de Dwaler evenementen, dan is het handig dat je op de hoogte bent van de volgende praktische zaken:

Als eerste, wat zit bij de ticketprijs in?

- Deelname aan het evenement
- Gebruik van faciliteiten op het terrein
- Een plek om je tent op te zetten op het In Spel speelterrein, figuranten terrein of op het Uit Spel kampeerterrein
TICKET kopen kan via de ticketshop
 
Regelsysteem
Op al onze meerdaagse evenementen zijn de Basisregels GNS LARP evenementen van toepassing. Hierin staan de algemene regels (organisatie, veiligheid, personage maken, algemene vaardigheden, enz.) Lees deze regels goed door, ongeacht aan welk meerdaags LARP evenement je meedoet. Kennis van deze regels, bevorderd je eigen spel, maar ook het spelplezier van anderen. Per evenement is er een speciale aanvullende module om de setting het best tot zijn recht te laten komen. Hierin staat alle informatie m.b.t. Magie, Rituelen & Alchemie per setting. (De Dwaler en Quon delen dezelfde module): Module Alchemie en Magie - De Dwaler en Quon

Personageformulier
Het personageformulier is een handig overzicht voor het indelen van je ervaringspunten in vaardigheden, magie en alchmie. Het personageformulier kun je voorafgaand aan het evenement voor jezelf invullen bij je karaktercreatie. Deze hoef je vooraf niet in te leveren/ te mailen of te laten controleren. Download hier het Dwaler - Personageformulier
 
Er zijn ook huisregels die op al onze evenementen gelden, deze vind je hier.

In Spel kamperen
Wil je 'in spel' kamperen in een geschikte tent (Middeleeuwse tent, of canvas tent die niet te modern oogt), dan moet je een plek aanvragen in het dorp. In Spel Kampementen (grotere groepen) kunnen ook kamperen. Deze worden zoveel mogelijk buiten het drop geplaatst (mits er plek is, bestaande groepen hebben voorrang). Een In Spel tent/ kampement aanvragen doe je door dit formulier in te vullen. Uit Spel kamperen hoef je niet aan te vragen. 

Kledingvoorschriften
Over het algemeen geldt dat alle Middeleeuws/ fantasy ogende kleding wordt toegestaan. Uiteraard zijn er binnen de verschillende settings die we hebben, verschillende dingen mogelijk. Een paar algemene regels:
- Probeer spijkerbroeken compleet te vermijden in je outfit, ook al is slechts een klein deel te zien;
- geen moderne shirts met grote letteropdrukken of hoodies;
- zoveel mogelijk natuurlijk stoffen en natuurlijke kleuren;

Kleding voor figuranten
Voor figuranten is het belangrijk dat ze donkere (aardetinten) of neutrale Middeleeuwse onderkleding meenemen naar het evenement. Deze basiskleding doe je aan, aan het begin van de dag en hieroverheen gaat dan kleding die past bij de rol die je van de verhaalleiding hebt gekregen. De kleding die over je basis outfit heen gaat, krijg je toegewezen in de verkleedtent van de figuranten. Mocht je geen Middeleeuwse basiskleding hebben, dan is er de mogelijk dat je van ons een setje leent voor het hele weekend. Mocht je al in het bezit zijn van een Middeleeuwse kleding en larp wapens, neem deze dan mee. Extra kleding en wapens komen altijd van pas.

De vertrouwenspersoon
Het inschakelen van de vertrouwenspersoon is een laagdrempelige manier waarop je zaken m.b.t. tot je deelname op De dwaler bespreekbaar kan maken die je niet binnen de 'kern' organisatie kwijt wilt/ kunt. In een vertrouwelijk gesprek (via mail of op het evenement) kun je vertellen wat er is en bekijk je samen met de vertrouwenspersoon welke mogelijkheden er zijn om tot een bevredigende oplossing te komen. Soms is een luisterend oor voldoende en soms is het nodig om alsnog een gesprek aan te gaan met (iemand van) de 'kern' organisatie, met of zonder hulp van de vertrouwenspersoon. Mocht je de behoefte hebben anoniem te willen blijven, dan zal de vertrouwenspersoon dit waarborgen. We hopen hiermee voor de deelnemers een stap voorwaarts richting de organisatie te ondersteunen. 

We hebben twee vertrouwenspersonen aangesteld, een mannelijke en een vrouwelijke. De vertrouwenspersonen doen dit op vrijwillige basis, dus dit maakt ze als vanzelfsprekend vrijwilliger bij Games-N-Stuff. Daarnaast zijn beide ook op andere manieren actief bij onze LARP activiteiten, echter niet als 'kern' organisatie. Ze stellen zichzelf hieronder kort even voor:

- Ik ben Ruth Stevenson, 46 jaar en woon in Zwolle. Ik werk als trainer/coach/consultant bij de gemeente Utrecht. Daar begeleid ik teams in organisatieveranderingen en leidinggevenden tijdens veranderingsprocessen. Ik vind het belangrijk om vanuit oprechte interesse gesprekken te voeren met mensen, open vragen stellen om erachter te komen wat mensen beweegt en of ik een rol kan hebben in hun ontwikkeling of het oplossen van hun probleem. Ik ben bijna 7 jaar actief in Larp, bij Games-N-Stuff, als kwartiermeester (begeleider) bij Wisselwoud, in de bar bij Quon en Terra X en als figurant bij Dwaler. Mijn emailadres is
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

- Ik ben Edo Pronk, 28 jaar, in het dagelijks leven Docent Dans en beeldend kunstenaar. Ik heb les gegeven aan basis- en middelbare school en heb van daaruit ervaring met vertrouwelijke en soms lastige situaties, en het oplossen daarvan. Ik larp nu zo'n 12 jaar, voornamelijk bij Games-N-Stuff, waar ik vaak opbouwer, figurant en/of speler ben. Email:  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Contact met de vertrouwenspersoon
Op de meeste evenementen zijn beide vertrouwenspersonen of is er één aanwezig. Je mag ze ter plekke aanspreken en samen overleggen wat een goed moment is voor een gesprek. Je kunt er ook voor kiezen om contact te zoeken via mail. Bij het voorstellen hierboven staan de mailadressen waarop de vertrouwenspersonen te bereiken zijn.
 

Verloop van het evenement

Aankomst en start -
Het spel vanuit de organisatie start op vrijdagavond 20:00 uur. Je mag zelf al eerder 'In Spel' gaan en het speelterrein verkennen. Het spel eindigt zondag tussen 16:00 en 17:00 uur. Je bent vrijdagochtend vanaf 11:00 uur welkom op het terrein van de Ada's Hoeve in Ommen, vanaf 15:00 uur kan je je inchecken bij de spelleiding op het terrein. Dit betekent dat je je toegangsbewijs voor het evenement inruilt voor een polsbandje en voor spelers dat ze hun ingevulde personageformulier laten nakijken. Je zal je tevens op leeftijd moeten identificeren i.v.m. de nieuwe drankenwetgeving. Aan personen onder de 18 jaar schenken wij namelijk geen alcohol meer. Het is aan te raden op tijd je kostuum aan te doen, bij voorkeur voordat je je incheckt. Als het later is kan je namelijk gelijk het spel in. Ook is dit voor nieuwe deelnemers handig omdat ze dan gelijk mee kunnen met de 'introductie queeste'
 
Vrijdagavond - 'Tijd in'
Om ongeveer 20:00 uur is er op een centrale plek in het In Spel dorp een introductie praatje van de organisatie waarna het spel begint zodra er 'Tijd In' wordt geroepen. Het is belangrijk hierbij aanwezig te zijn, omdat er altijd mededelingen zijn die specifiek van toepassing zijn op het betreffende evenement. Het spel gaat het hele evenement door, uiteraard zal er 's nachts minder actie zijn vanuit de organisatie. Als je ervoor kiest om op bepaalde momenten 'Tijd Uit' te gaan, stoor dan geen mensen die nog wel 'In spel' zijn.
 
Figuranten tijden
Figuranten verzamelen zich vrijdag om 19:00 uur bij de figurantentent voor de rolverdeling en briefing door de Verhaalleiding. Daar worden ze geschminkt en gekleed en krijgen uitleg over de rol die zij gaan spelen, mochten ze die nog niet gehad hebben vooraf. Spelers gebruiken deze tijd om zich om te kleden en klaar te maken om In Spel te gaan. Figuranten worden op zaterdag- en zondagochtend om 9:30 uur klaar gemaakt voor het spel. Zorg er als figurant dus voor dat je voor deze tijd aanwezig bent bij de figurantentent.
 
Einde
Zondagmiddag tussen 16:00 en 17:00 uur eindigt het evenement en wordt er 'tijd uit' geroepen. Daarna is het tijd om op te ruimen en afscheid te nemen van iedereen. Eerst lever je alle spullen in die niet van jou zijn, zoals figurantenkleding en plotvoorwerpen of gevonden voorwerpen. Daarna ruim je je eigen kampeerspullen op. Je laat dit controleren door iemand van de organisatie, die vervolgens je naam op de lijst afvinkt. Hierna kan je naar huis. Tenzij je de organisatie natuurlijk nog even wil helpen met opruimen / afbreken!
 

Verdere informatie
 


Locatie, parkeren en weg naar het speelterrein
De Dwaler vindt plaats op het terrein van de Ada's Hoeve in Ommen. Klik hier voor meer informatie en adres. Let op! Belangrijk om te weten, vanaf de parkeerplaats is het nog 5 minuten lopen naar het speelterrein. Voor al je bagage zijn er trekkarren beschikbaar. Het kan zijn dat alle karren bezet zijn op het moment dat jij deze wilt gebruiken. Om het wachten hierop zo veel mogelijk te beperken, wordt van iedereen gevraagd om na gebruik de kar weer meteen terug te brengen.

Eten en Drinken
Voedsel en drankjes zitten niet bij de prijs van het evenement in. Op het terrein wordt wel 'Middeleeuws geïnspireerd' voedsel verkocht. Deze eetstands zijn niet op alle tijden open, het is dus aan te raden zelf ook eten mee te nemen. Koffie, thee, fris en snacks worden gedurende het hele evenement verkocht op het terrein.
 
LARP spullen kopen
Als je nog specifieke wensen hebt uit onze winkel, laat het ons dan weten via This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it . Of bestel via https://shop.gamesnstuff.com. Dan zorgen we dat we het meenemen. Er is een pinautomaat aanwezig.
 
Meenemen
- Uitgeprinte E-Ticket. Zonder dit toegangsbewijs heb je geen toegang tot het evenement (barcode op je smartfoon mag ook);
- Voor spelers, een uitgeprinte en ingevulde versie van je personage. Deze is ter herinnering voor jezelf;
- Toiletspullen, warme kleding en/of regenkleding;
- Neem ook droge kleding mee, voor het geval het gaat regenen. Ook kan het vooral 's nachts koud zijn, dus houd hier rekening mee met het inpakken van je kampeerspullen;
- Vergeet geen geld of pinpas mee te nemen als je overdag of 's avonds wilt eten of een drankje wilt kopen. Je mag natuurlijk ook zelf eten en drinken meenemen;
- Voor spelers is het slim om naast het kostuum voor hun eerste personage, ook een tweede kostuum in te pakken, mocht je personage een vroege dood sterven.
- Figranten mogen ook eigen kostuums en wapens meenemen.
 

Huishoudelijke mededelingen


✫ Bij de incheck/ SL hut aan de rand van het DORP is altijd een spelleider aanwezig. De spelleiders zijn daar en op de rest van het terrein speciaal aanwezig voor jou. Zowel bij in spel vragen, uit spel vragen of problemen kun je bij hen terecht. Twijfel niet naar ze toe te stappen.

✫ EHBO is voor noodgevallen aanwezig bij de incheck/ SL hut aan de rand van het dorp.

✫ We werken met cateringmuntjes. Deze muntjes kan je kopen bij de incheck: grijze muntjes zijn €2,- en rode zijn €0,50 waard. Aan het eind van het evenement kan je niet gebruikte muntjes inleveren en krijg je hiervoor het geld terug. Op Quon staan twee cateraars in het dorp waar je kan betalen met deze muntjes.

Alcohol, sterke drank en drugs:
✫ Bier, mede en wijn is toegestaan, maar vanaf 18 jaar en met mate. Dronkenschap wordt op onze evenementen niet gewaardeerd! Indien nodig nemen we gepaste maatregelen en bij aanhoudende klachten kan je worden verzocht het spelterrein te verlaten.

✫ Sterke drank (alcoholpercentage +15%) is niet toegestaan op onze evenementen (en tevens niet toegestaan op de Ada's Hoeve). Wij zullen hier actief op toezien. Ook drugs is niet toegestaan op Quon en de Ada's Hoeve. Mocht je voor medicinaal gebruik wiet roken dien je dit vooraf met te overleggen zodat we hier afspraken over kunnen maken. Dit kan via  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

✫ Wil je even rusten of je even losmaken van het spel dan kan dat in de Rusthoek naast de SL hut of op het uit spel kampeerterrein.

✫ Als je veel bagage hebt, kan je een trekkar gebruiken. Deze staan bij de trekkarren schuur, bij de receptie (zie kaartje). Zorg ervoor dat deze direct terug komen, want er zijn meer mensen op het terrein die deze nodig hebben.

✫ Parkeren - doen wij op de grote parkeerplaats, de parkeerplaats bij de receptie is voorbehouden voor de kampstaf en kan alleen gebruikt worden om de auto te legen en direct te verplaatsen.

✫ Vuur - Houtvuur mag in dichte vuurschalen en tonnen worden gemaakt op de door de Ada's Hoeve aangewezen plaatsen (stoeptegels als ondergrond). Wil je een vuurschaal buiten de daarvoor bestemde vuurplaats hebben, dan moet je deze aanvragen via  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it  en dan wordt hier afhankelijk van de plek en het toezicht toestemming voor gegeven, of niet. Koken op een gasstelletje is zonder toestemming wel toegestaan buiten de vuurplaatsen. In alle gevallen van vuur maken ben je verplicht een blusdeken en emmer water/ brandblusser voor handen te hebben.

✫ Je bent er verantwoordelijk voor om je eigen rommel op te ruimen. Mocht je een vuilniszak nodig hebben, kom deze dan halen bij de SL/ Incheck. Je kan afval kwijt bij de containers tegenover het piohok/ trekkarren. de Ada's hoeve heeft gescheiden inlevermogelijkheden voor plastic, karton en restafval.

Ga naar Dwaler startpagina
Ga naar Dwaler laatste nieuws
Ga naar Dwaler spelwereld
Ga naar Dwaler foto's