Direct naar Ticketshop

Update Dwaler regelsysteem
Wednesday, 20 March 2019 15:43
Terug naar Dwaler startpagina

Wij hadden het al aangekondigd. En hier is 'ie dan. Vol trots presenteren wij de 2019 versie van het Dwaler Regelsysteem.

Dwaler Regelsysteem 2019

Voor 2018 hebben wij heel lang gezeten aan het bijschaven van het oude regelsysteem. Wij hebben destijds zo veel mogelijk niet-werkende dingen er uit gehaald, wat dingen meer in balans gebracht en vooral alles heel erg gestroomlijnd (de Dwaler versie werd zo'n 30+ pagina's korter). Deze 2019 versie is vooral een update van de 2018 versie.

- Wat hebben wij gedaan?

Ten eerste hebben wij vooral gekeken naar de feedback die er over heel 2018 is verzameld. Hier hebben wij kritisch naar gekeken en de meest steekhoudende, constructieve en veel voorkomende punten naar onze beste mogelijkheden verwerkt. Voor de iets grotere aanpassingen hebben wij nog extra vrijwilligers ingeschakeld om ons te dubbelchecken en scherp te houden.

De grootste aanpassing is het toevoegen van een aantal 'vechtersvaardigheden'. Ondanks de wens om het regelsysteem zo simpel mogelijk te houden, met weinig regels en uitroepen, was er namelijk één duidelijk en veel (!) terugkomend feedback punt: Magie en Brouwsel georiënteerde personages kunnen een boel met hun EP. Zodoende kunnen zij regeltechnisch door blijven groeien, wat ook mooi de progressie van hun personage weergeeft. Strijd georiënteerde personages misten echter een dergelijke manier om hun groei te tonen. Na de passende wapenvaardigheden en extra LP viel er weinig te leren, zonder een uitstapje te maken naar een ander soort personage. Wij hebben besloten dit tegemoet te komen door hier Vaardigheden voor te ontwerpen.

Deze Vaardigheden zijn: Adrenaline, Blijf Bij Mij, Bezieling, Laatste Kracht, Taaiheid, Meesterhouw

Wat deze Vaardigheden doen lees je in het Regelsysteem. Wij raden iedereen aan dit te doen, ook als je ze niet gaat kiezen, omdat je maar zo komend evenementen te maken kan hebben met een van de effecten.

Wij hebben bij het creëren van deze Vaardigheden er op gelet dat ze iets interessants kunnen toevoegen aan de dynamiek of het scenario van een gevecht, alsook het mogelijk maken regeltechnisch een ervaren vechter uit te beelden. En natuurlijk dat ze in balans zijn met de rest van het Regelsysteem.

Verdere aanpassingen zijn:
De doodbloed tijd van een personage is verkort naar 10 minuten.
Het Effect Dood is uit het Regelsysteem gehaald.
De Effecten Projectiel en Versterking hebben andere EP/MP kosten gekregen.
Het Effect Onzichtbaarheid is nu speelbaarder gemaakt.
De Vaardigheden en Effecten staat nu op alfabetische volgorde.
Een aantal kleine verbeteringen met betrekking tot spelling en consistentie.

- Wat betekent dit voor jou?

Omdat een klein aantal Effecten andere EP kosten hebben gekregen en omdat er nu nieuwe Vaardigheden zijn die zich richten op vechters-personages, hebben wij besloten dat alle spelers hun personage opnieuw mogen inrichten. Dat wil zeggen dat zij opnieuw Vaardigheden en Effecten mogen aankopen. Hiervoor hebben ze beschikking tot de standaard 10 EP, plus alle verkregen EP voor speeldagen. Wij vertrouwen er op dat de personages zoveel mogelijk hetzelfde blijven; het is niet de bedoeling de regeltechnische kant van het personage ineens over een compleet andere boeg te gooien.

- Wat kan je nog verwachten?

Mocht je ook op andere GNS evenementen spelen: De regelsystemen voor Quon en Terra zullen op tijd voor hun 2019 evenement uitgebracht worden. Ook zal het Personageformulier een 2019 update krijgen. Deze zal zo snel mogelijk verschijnen. Tevens zullen zowel het Regelsysteem als de nieuwe Personageformulieren op het evenement bij de Incheck te vinden zijn.

- Waar willen wij heen?

Wij werken graag naar een situatie toe waarin de regels stabiel blijven. Wij willen geen whiplash veroorzaken door steeds alles op zijn kop te gooien. Langzaam komen wij dichterbij een situatie waarin de regels minder vaak aangepast hoeft te worden. Maar daar zijn wij nog niet. Daarom hopen wij dit jaar ook weer feedback te ontvangen. Alle feedback over de regels in de diverse enquetes komt uiteindelijk bij ons terecht. Maar wij ontvangen ook graag mails. Hierin is ook meer ruimte om ideeën te beargumenteren en om in gesprek te gaan. Wij willen graag een goed regelsysteem maken vóór jullie, maar daarbij hebben wij ook júllie nodig. Wij kijken er naar uit om komend seizoen goede feedback te krijgen. Wij zullen elke winterstop de feedback verzamelen en deze verwerken voor het volgende jaar.

Vragen? Mail dan naar de GNS Regelsysteemcommisse  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it