Direct naar Ticketshop

Wisselwoud Spelwereld

Ga naar Wisselwoud startpagina
Ga naar Wisselwoud praktisch
Ga naar Wisselwoud spelwereld
Ga naar Wisselwoud foto's
Ridderavontuur 4 -

Wat is het Wisselwoud? 
Het Wisselwoud is een bos, zo uitgestrekt dat niemand ooit het einde heeft gezien. Misschien heeft het helemaal geen einde. Wat het wel heeft, is een begin. Aan het begin van het Wisselwoud ligt een dorpje genaamd Wisseling. Daarover vertellen we straks meer. Eerst moet je weten wie er zoal wonen in het Wisselwoud. Er wonen wonderlijke wezens: elfen en dwergen, trollen en orken en wezens die half beest zijn, of half plant. Al die wezens bij elkaar worden het 'Goede Volk' genoemd. Niet omdat ze nou zo vriendelijk en goedhartig zijn – zeker niet! Ze worden zo genoemd omdat ze, nou ja, omdat ze kwaad worden als je ze anders noemt. En als ze kwaad zijn, berg je dan maar! De koning van het Goede Volk heet Oberon. Hij is getrouwd met de Koningin van de Nacht. Niemand weet of zij de enigen zijn die heersen over dat hele, uitgestrekte Wisselwoud. Misschien zijn zij alleen maar de baas over het eerste stuk, dat het dichtste bij de mensenwereld ligt. Een ding is wel zeker: hoe verder je van de mensenwereld vandaan gaat, hoe vreemder het bos en zijn bewoners worden. Tussen het Wisselwoud en de mensenwereld in ligt het dorpje Wisseling.

Het dorpje Wisseling - 
Hier wonen de mensen en het Goede Volk vriendschappelijk naast elkaar. Het dorpje hoort niet bij het Wisselwoud, dus koning Oberon heeft er niets te vertellen. Er wonen bijna alleen maar kinderen in het dorp. Dat komt, onder andere, doordat er een grote poort is die het dorp van de mensenwereld scheidt. Door die poort kunnen volwassenen niet binnengaan. De enige grote mensen die je in het dorp ziet, zijn de Kwartiermeesters. Het dorp is verdeeld in vier delen, die de Kwartieren genoemd worden. Ze zijn genoemd naar de vier seizoenen. Ieder kwartier wordt geleid door een paar volwassenen, die vooral als taak hebben om de kinderen van Wisseling alles te leren wat ze moeten weten en kunnen. Want...

De kinderen die in dit dorpje verzeild raken, komen hier niet zomaar terecht. Alleen de meest bijzondere, getalenteerde kinderen kunnen hun weg hierheen vinden. Kinderen die voorbestemd zijn om een held te worden. Een heldhaftige vechter, een geleerde tovenaar, een beroemd kunstenaar, een geliefde heelmeester. Of alles tegelijk. Sommige kinderen, die hier een tijdje wonen, kiezen ervoor om het Wisselwoud in te trekken. Daar veranderen ze langzaam... want in het Wisselwoud verandert alles. Kinderen veranderen er in elfen of dwergen of trollen of... noem maar op! Anderen kiezen ervoor om in het dorpje te blijven wonen, en Kwartiermeester te worden. De meesten kiezen er echter voor om na een tijdje terug te keren naar de mensenwereld en daar hun bijzondere talenten en hun buitengewone opleiding te gebruiken om anderen te helpen. Of om zelf rijk en beroemd te worden; dat kan natuurlijk ook.


De vier Kwartieren - Het dorp Wisseling is verdeeld in vier wijken, die de Kwartieren worden genoemd. Ieder Kwartier heeft de naam van een seizoen. De kinderen, die bij een bepaald Kwartier horen, hebben vaak een karakter dat bij hun seizoen past. Ieder Kwartier heeft ook zijn eigen voorkeuren, als het om kleding gaat. Dat zie je bijvoorbeeld aan de kleuren, die de mensen dragen. Ieder Kwartier heeft ook zijn eigen taak in het dorp:

Herfst banner kleinHet Herfst kwartier:
Herfstenaren zijn wispelturig van aard, en laten zich snel meeslepen door hun heftige emoties: ze kunnen in een oogwenk omslaan van razende woede naar schaterende vreugde naar tranen met tuiten. Ze kunnen gul zijn als een goede oogst en razen als een novemberstorm. Vaak hebben ze iets mysterieus, je weet niet snel wat je aan ze hebt. De kleur van de Herfst is bruin, en ook houden de Herfst­kinderen van oranje, geel en zwart. De kinderen van Herfst zorgen voor de Herberg. Koken (met alles wat daarbij hoort) en het opslaan en beheren van voorraden zijn hun verantwoordelijkheden.


Winter banner kleinHet Winter kwartier:
Winteraars zijn zwijgzaam op het norse af. In het dorp word wel gezegd: "Die van Winter stellen nooit vragen, en die van Zomer luisteren nooit naar antwoorden". Ze spreken pas als ze lang hebben nagedacht en meestal is het dan ook de moeite waard om op te letten. Die van Winter dragen meestal wel iets grijs, en ook van blauw, wit en zwart. De kinderen van Winter zijn de ambachtslieden van het dorp. Alles wat er met de hand gemaakt moet worden, van kleren tot wapens, komt van Winter.


Lente banner kleinHet Lente kwartier:
Lentenaren zijn over het algemeen optimistisch en opgewekt. Ze zijn dol op malle rijmpjes en muziek en stellen veel prijs op een goede, hartelijke sfeer waar iedereen zich welkom voelt. Ze zijn openhartig en goed van vertrouwen. Daardoor komen ze soms in de problemen, maar ze zijn taaier dan je denkt. Het taaist van allemaal. Misschien is het wel dat optimisme, dat ze altijd maar gaande houdt.  De kleren van Lente zijn vaak groen, maar je ziet er ook veel geel, wit en rose. De kinderen van Lente zorgen in het dorp voor alle planten en dieren. Zij zorgen dat er in het dorp geen honger wordt geleden, en ze hebben een grote kennis van geneeskrachtige kruiden.


zomer banner kleinHet Zomer kwartier:
Zomeraars borrelen altijd over van de plannen en ideeën. Daardoor luisteren ze niet altijd even goed naar wat anderen te zeggen hebben, hoewel ze ook grootmoedig hun meerdere kunnen erkennen als ze die tegenkomen. Ze zijn nergens bang voor. Zomer is te herkennen aan zijn rode kleding, hoewel je er ook veel oranje, rose en blauw ziet. De kinderen van Zomer zijn overal goed in. Onder hen vind je de grootste kunstenaars, de machtigste tovenaars, de felste krijgers, de vaardigste genezers en ga zo maar door. Het maakt hen niet uit wat ze doen, als 't maar groots en meeslepend is en als ze er maar in kunnen uitblinken.


Ridderavontuur 3 - 20130616 123255aSeizoensfeesten - De belangrijkste taak van ieder kwartier is echter het verzorgen van een feest. Aan het begin van ieder seizoen wordt een feest gehouden, waarbij een een magisch ritueel wordt uitgevoerd. Als het ritueel (en het feest) goed gaat, dan zal het komende seizoen ook goed zijn. Maar als een Kwartier de boel verprutst, dan gaat de wereld een droevige tijd tegemoet. Een lente zonder lammetjes, bijvoorbeeld. Of een zomer zonder warmte, een herfst zonder oogst of een winter zonder sneeuw.

Het Goede Volk - Het Goede Volk, dat in het Wisselwoud woont, staat open voor meer ervaren spelers van 12 jaar en ouder. Hier hebben spelers meer vrijheid om hun eigen gang te gaan dan in de Kwartieren van het dorp: ze kunnen naar eigen believen, zonder begeleiding, door het bos struinen en, zoals dat heet, hun eigen spel maken. Hun personages mogen eigen doelen verzinnen, die niet van te voren bedacht zijn door de verhaalleiding. Er is natuurlijk wel een elfenkoning, Oberon genaamd, die hen op avontuur kan sturen als dat nodig is. En er is een Koningin van de Nacht, een Schemerprins, die allemaal wel eens een klusje hebben voor een ondernemende elf of dwerg... De kinderen van het Goede Volk kunnen groeien in hun spel: naarmate ze langer spelen kunnen ze er allerlei vaardigheden en trucs bij leren, totdat ze net zo sterk zijn als de machtigste figurant. Nou ja, niet zo sterk als de koning natuurlijk. Die heeft een paar duizend jaar voorsprong...

Wat voor wezen kun je spelen? - Je kunt bijna ieder soort wezen spelen dat je wilt. Mens, elf, dwerg, ork, drow - noem het allemaal maar op! Kinderen uit het dorp Wisseling mogen alles spelen, maar voor spelers van het Goede Volk is er een restrictie: zij kunnen geen mens spelen. Verder mag alles, ook zelfverzonnen wezens. Je moet daarbij wel in gedachten houden dat, ongeacht welk wezen je speelt, voor jou dezelfde regels gelden als voor iedereen. Als jij graag een draak wilt spelen mag dat wel, maar je kunt niet opeens vliegen. Je mag best een Djinn zijn, maar dat geeft je niet opeens de kracht om onzichtbaar te worden of wensen te vervullen. So wie so is het verstandig om een wezen te kiezen dat voor jou 'speelbaar' is. Dat wil zeggen: als je een wezen kiest waarbij je de hele tijd moet uitleggen: "ik ben eigenlijk vier meter lang" of "ik kan eigenlijk met één hand een boom uit de grond trekken", dan zul je merken dat dat ten koste gaat van het spelplezier van jou en je medespelers.

Nog een kleine opmerking voor degenen die graag een uitgebreide achtergrond voor hun personage willen schrijven, en die graag willen dat hun achtergrond klopt met de rest van de setting: alle spelers zijn ooit als mensenkind naar Wisseling gekomen. Ook de niet-menselijke wezens! Het kan tien jaar geleden zijn gebeurd, of tweeduizend, het kan zijn dat je personage het al lang vergeten is, maar voor alle spelers van het goede Volk geldt: je bent ooit als mens begonnen in het dorpje Wisseling en daarna ben je het Wisselwoud ingetrokken. Daar ben je geworden tot wat je nu bent. In het dorpje Wisseling vind je daar ook wel eens elfen (en dwergen enzovoort); Dat kunnen mensenkinderen zijn die al zo vaak het woud in gegaan zijn dat ze half veranderd zijn in iemand van het Goede Volk. Of het kunnen leden van het Goede Volk zijn, dien het woud de rug hebben toegekeerd om weer te gaan wonen in Wisseling, de plek waar ze ooit, als mensenkind, begonnen zijn.

Terug naar de HOOFDPAGINA