Direct naar Ticketshop

Informatie voor (nieuwe) spelers. Meedoen als speler op Dwaler kan vanaf 14 jaar. Wil je meer uitleg over wat LARP is en hoe je mee kan doen, kijk dan bij 'Larp in het kort'

Dwaler middeleeuwen  Dwaler mythologie  Dwaler dwaalplaatsen 

Dwaler personage  Dwaler verdiepend

Ga naar Dwaler startpagina
Ga naar Dwaler laatste nieuws
Ga naar Dwaler praktische informatie
Ga naar Dwaler foto's


"De Dwaler; Europese middeleeuwen, met Europese mythologie."


De Dwaler speelt zich af in Europa begin 13de eeuw. Het is de tijd van boeren en adel. Het is de tijd van de geestelijkheid en van kruistochten. Het is de middeleeuwen uit onze geschiedenis, maar wél met een kleine twist...

Wat de middeleeuwse wereld van de mens niet weet is dat er, verspreid door heel Europa, een hoeveelheid moeilijk vindbare plekken schuilen. Zo moeilijk zelfs, dat je ze enkel vindt als je weet waar ze liggen, of als je in de buurt verdwaalt.. Op deze plekken zijn de mythen, legenden en volksverhalen waar men toen in geloofde werkelijkheid. Verschillende wezens uit deze verhalen hebben zich verscholen om zich te beschermen tegen de mens en de kerk, of is het toch anders om? Deze verstopte plekken noemen wij 'dwaalplaatsen'.

Het evenement zelf speelt zich af in één van deze dwaalplaatsen; een ontmoetingsplek voor het mythische en de middeleeuwse mens.

Het verhaal Wie, wat en waar?
Het is het jaar 1232. De dwaalplaats waar het verhaal zich afspeelt ligt in het Heilige Rijk, iets ten zuiden van de stad Augsburg, aan de rivier de Lech. Andere steden in de buurt zijn Ulm, wat ten westen ligt, en München, wat ten oosten van de dwaalplaats ligt.

Niet alleen zijn er verschillende mythische wezens in deze dwaalplaats te vinden, maar inmiddels is hier ook een groot aantal verdwaalde mensen verzeild geraakt. Denk hier bijvoorbeeld aan mensen uit ridderordes en kloosterordes, geestelijken, jonkvrouwen, handelaren, boeren en een hoop andere figuren. Er is zelfs een bescheiden dorpje ontstaan, wat door een deel van de dwalenden nu thuis wordt genoemd.

In een plek als deze is altijd wel wát aan de hand. Soms zijn die dingen heel zwart-wit, immers zijn sommige mythische wezens kwaadaardig omdat ze nu eenmaal zo zijn. Er is sprake van angst en conflict tussen de mens en het mythische, maar niet uitsluitend. Vaker nog zijn de zaken veel ingewikkelder dan dat. Sommige mensen en wezens blijken zelfs op de een of andere manier met elkaar op te kunnen schieten. Ook zijn er onder de wezens genoeg die elkaar niet liggen. Onder de mensen van de 13de eeuwse wereld is dit nog vaker het geval, in verband met de vele tegengestelde belangen.

Een ding is zeker; in een plek als deze is niemand écht veilig.

Edities
Een overzicht van de laatste edities van de Dwaler, wanneer die zich In Spel hebben afgespeeld én wanneer de komende editie zich In Spel zal afspelen.

Dwaler 20 "Een duistere winter" - 18 t/m 20 december, 1231 
Dwaler 21 "Zang & Ziekte" - 29 t/m 31 januari, 1232 
Dwaler 22 "Zwart als zonden" - 13 t/m 15 februari, 1232


Personage maken
De Dwaler speelt zich af in een specifieke spelwereld. Om die het beste tot leven te brengen en te waarborgen, inclusief de stijl en sfeer die daarbij hoort, zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden bij het maken/verzinnen van een personage.

In het kort moeten alle personages binnen de spelwereld passen. Lees middeleeuwenmythologie en dwaalplaatsen om een beeld van de wereld te vormen. Voor de menselijke personages geldt dat zij binnen de bestaande geschiedenis passen, zonder de geschiedenis te beïnvloeden. Voor het spelen van iets 'mythisch' vragen wij het personage concept te onderbouwen. Je kan alleen een wezen spelen waar men echt (in de speeltijd) in heeft geloofd en dient dit aan te tonen met bronnen of verwijzingen naar mythen, legenden, sagen en volksverhalen.

Kijk voor meer informatie hier over bij personage maken.

Gedachten achter 'de Dwaler'

De spelwereld
De wereld van de Dwaler bestaat uit twee grote onderdelen. Echter hebben wij, de organisatie van de Dwaler, deze niet zelf bedacht. De mythische kant bestaat uit de verhalen die vroeger duidelijk tot de verbeelding van mensen spraken. Sterker nog, dat doen die verhalen nog steeds. De middeleeuwse kant is weer op een heel andere manier fascinerend; niet alleen prikkelt het de fantasie, het heeft ook écht plaatsgevonden. Wat wij zelf hebben bedacht is het concept van 'dwaalplaatsen', om zo beide kanten van de Dwaler bij elkaar te kunnen brengen. En daarnaast schrijven wij verhalen die zich op de Dwaler afspelen, zodat men beide kanten kan ervaren en hierbinnen verhalen kan meemaken.

Ons doel
Wij hebben een grote passie voor de spelwereld. Wij hopen dat onze deelnemers deze passie voor de middeleeuwen en/of het mythische in zekere mate met ons delen en deze, samen met ons, tot leven willen brengen.

De sfeer en stijl
Hoewel de middeleeuwen echt waren, was het bijgeloof van weleer dat niet. Maar op de Dwaler komen die twee werelden bij elkaar. Hoe zien wij dat voor ons? Wij proberen zowel de middeleeuwen als de mythische kant op een geloofwaardige manier neer te zetten. Zo proberen wij grote elementen uit de geschiedenis, maar ook kleine details en het leven van alledag onder de aandacht te brengen. Voor de mythische kant betekent 'geloofwaardig' vaak dat wij de wezens en figuren uit verhalen graag tastbaar en geaard tot leven willen brengen, maar aan de andere kant zijn ook veel verschijningen juist weer ongrijpbaar en mysterieus. De dwaalplaats waar het verhaal zich afspeelt zien wij als onheilspellend en grimmig; een plek waar iedereen langzaam hun weg verliest en geregeld twijfelt of zij de volgende zonsopgang wel zullen meemaken.

Betreffende de verhalen die zich daar afspelen proberen wij, binnen de kaders van de spelwereld, een zekere diversiteit aan te bieden. Zo zijn er gebeurtenissen en kleine verhalen, maar ook verhaallijnen die over meerdere evenementen spannen. Er spelen aardse, begrijpelijke zaken, maar ook zaken van meer onzekere aard. Immer spelen de problemen van alledag, maar ook grootse moeilijkheden. Als laatste; voor mooie verhalen heeft men 'conflict' nodig. En een uitdaging overwinnen is ook pas indrukwekkend, als het ook echt een uitdaging was. Wij bieden graag conflicten waar wat op het spel staat en uitdagingen waarbij het overwinnen (of overleven) ervan niet altijd vanzelfsprekend is. De wereld van de Dwaler is een harde plek.

Informatie
De informatie die wij beschikbaar stellen is niet alles wat er te weten valt over de spelwereld. De reden hiertoe ligt aan de gekozen spelwereld; alles wat er te weten valt over Europa in de 13de eeuw én alle mythen, legenden en volksverhalen tot en met die tijd is gewoon ontzettend veel informatie. In plaats van dit állemaal te onderzoeken en weer te geven, kiezen wij er voor om bij middeleeuwen en mythologie een basis aan te bieden.

Omdat de spelwereld bestaat uit échte geschiedenis en bestaande verhalen is veel informatie in boeken en op het internet te vinden is. Mocht je dus als deelnemer bepaalde informatie willen weten, bijvoorbeeld voor het verzinnen, schrijven en vormgeven van jouw personage, dan kan je dat zelf onderzoeken. Ook wij blijven onderzoeken en bijleren over de spelwereld. Het feit dat dit kan en dat iedereen kan blijven leren zien wij als een van de charmes van de Dwaler.

Hulp nodig met zoeken? Daarvoor hebben wij de pagina 'verdiepende informatie' gemaakt. Hier vind je een lijst met links naar diverse handige bronnen.

Moodboards Setting Dwaler 
Om te helpen een beeld te vormen van de middeleeuwen en mythologie, zowel informatief gezien als ter inspiratie voor je eigen personage, hebben wij op Pinterest de volgende 'moodboards' gemaakt.

Middeleeuwen:
https://www.pinterest.com/gnsevents/de-dwaler-middeleeuwen-moodboard/

Mythologie: 
https://www.pinterest.com/gnsevents/de-dwaler-mythologie-moodboard/


Veranderingen van de Dwaler; toen en nu
De Dwaler was als evenement niet altijd zoals die nu is. Sinds begin 2015 hebben wij een duidelijke spelwereld voor ogen; de spelwereld zoals die op deze site is beschreven. Maar hoe was het eerst en waarom is dat veranderd?


- Vroeger stond de Dwaler bekend als 'low fantasy' evenement. Dit label hebben wij echter, ver voor 2015 zelfs, uit de identiteit van de Dwaler gehaald. Dit hebben wij toen gedaan omdat er binnen 'Larp Nederland' al een ruim aanbod van fantasy evenementen is en zelf bieden wij die ook aan. Het heeft geen meerwaarde om de zoveelste fantasy larp te organiseren, dus kiezen wij voor een evenement met een meer eigen identiteit.
- In deze 'low fantasy' tijd was er veel onduidelijkheid over de spelwereld. Het was niet helder in hoeverre de middeleeuwen nog de middeleeuwen was en welke wezens er wel en niet bestonden, wat voor verschillende interpretaties zorgde. Met ingang van begin 2015 is besloten dat de middeleeuwen uit de geschiedenis op de Dwaler onveranderd is en de mythische kant van de wereld heeft daar een duidelijke plaats in, namelijk in de dwaalplaatsen.
- Toen de Dwaler nog 'low fantasy' was zat er een stijgende lijn in het 'high fantasy' gehalte van de spelers. Eerst is gekozen dit tegemoet te komen door meer 'high fantasy' plot te schrijven. Dit was echter weer een teleurstelling voor de spelers die wél voor de 'low fantasy' naar de Dwaler kwamen. In plaats van te blijven schommelen tussen deze verschillende smaken hebben wij gekozen om zelf te bepalen wat de smaak is, namelijk middeleeuwen & mythologie. Geen fantasy.
- De focus op middeleeuwen en mythologie geeft niet alleen duidelijkheid, maar ook fantastische bronnen om uit te putten en door te laten inspireren. Ook bieden deze rijke bronnen een fijne, authentieke en geaarde feeling aan de spelwereld en de personages daarin, mochten deze nou mens of mythisch zijn. Immers is er naast alle informatie over de middeleeuwen en geschiedenis ook een breed en fascinerend scala aan mythen, legenden, sagen en folklore.

Wat betekent deze wijziging voor bestaande personages?
- Deelnemers met actieve personages die vlak voor begin 2015 nog gespeeld werden en toen door bleven spelen mochten van ons hun personage laten zoals die toen waren. Immers zijn wij de deelnemers van de Dwaler dankbaar voor alle inzet die zij door de jaren heen hebben getoond.
- Wel moedigen wij deze deelnemers aan te kijken naar de spelwereld zoals die nu is beschreven en hun personage daar waar nodig op aan te passen. Dit kan ook geleidelijk, door het personage te laten groeien naar de Dwaler van 'nu'. Immers is het voor iedereen, zowel voor jouw medespelers als voor jezelf, het gaafst wanneer iedereen meewerkt om de spelwereld tot leven te brengen.
- Voor alle andere (nieuwe) personages geldt dat die moeten passen binnen de spelwereld zoals op deze website beschreven


Ga naar Dwaler startpagina
Ga naar Dwaler laatste nieuws
Ga naar Dwaler praktische informatie
Ga naar Dwaler foto's